Tichá voda Dacia

Autor: Miroslav Gregor | 10.1.2013 o 8:05 | (upravené 10.1.2013 o 20:03) Karma článku: 5,51 | Prečítané:  857x

Od roku 2004, keď na trh prišiel Logan pretieklo už veľa benzínu. Dacia sa po svojom znovuzrodení  pomaly etabluje na trhu s automobilmi ako hráč, s ktorým treba rátať.

 

Ako mnoho z vás určite vie, že automobilka Dacia, vznikla v roku 1966 po dohode rumunskej vlády a automobilky Renault, ktorá rovnako ako Fiat veľmi rada pokukovala po východnom bloku. Prvým automobilom bola Dacia 1100 čo bol vlastne iba preznačkovaný Renault 8, ktorý sa taktiež vyrábal v susednom Bulharsku v Loveči pod názvom BulgarRenault. Dacia 1100 sa však neexportovala mimo vtedajšieho Rumunska, preto je v našich končinách takmer neznáma.  S príchodom Renaultu 12 sa začala písať úspešná história aj rumunskej verzie Dacia 1310. Sprvoti nebol takmer žiadny rozdiel medzi Daciou a Renaultom, len v embléme na maske chladiča, väčšina súčiastok pochádzala z Francúzska, v Rumunsku sa  autá len kompletizovali. Ten kto si kúpil 1310 si vlastne kúpil Renault teda západniarske auto. Netreba spomínať, že Renault 12 bol vo svojej dobe úspešným modelom, rovnako dobre pochodila aj 1310. Avšak po neobnovení licenčnej dohody s Renaultom, sa začínajú problémy. Rumuni sa chceli postaviť na vlastné nohy, nemali však patričné know-how a tak až do roku 1994 vyrábali len rôzne modifikované verzie R12. To, že boli modely Dacie morálne aj technicky zastarané by nebol až taký veľký problém. Omnoho markantnejší problém bol v obrovskom poklese kvality.

Dobré meno sa buduje pomaly a ťažko, ale zlé renomé nie je problém nadobudnúť veľmi rýchlo. Týmto príkladom je práve Dacia. Po výraznom poklese kvality na ňu motoristi zanevreli a s týmto problémom sa Dacia dodnes potýka najmä u nás. Stačí si len prečítať internetové diskusie. Osobne si myslím, že automobilka do istej miery podcenila dôležitosť a formu podávania informácii o svojich produktoch. Doteraz mnohí potenciálni zákazníci nevedia, že všetky ťahané plechy a karoséria a jej zvary sú pozinkované. Nové modely už nevyužívajú len staršiu techniku Renaultu,ktorej vývoj je už dávno „zaplatený“ ale zdieľajú aj nové prvky.

Je jasné, že Renault má Daciu ako lacnú značku, avšak nebojí sa mimo Európu použiť svoje meno. Avšak budovať značku Dacia mimo Európy nemá pre Renault zmysel. Je výhodnejšie na cieľové trhy podať modely Dacie pod svojou značkou, alebo pod inou koncernovou  poprípade inou domácou značkou v danej krajine (Nissan  Aprio v JAR, Mahindra Verito v Indii = Renault Logan v Brazílii).

U nás sme si zvykli, že Dacia je automobilka, ktorá vyrába jednoduché autá s filozofiou „čo v aute nie je to sa nepokazí“. V globále však Dacie nie sú iba lowcostové autá. V Brazílii plne vybavený Duster s dieslovým motorom atakuje hranicu 20 000€. V Indii si Mahindru (Daciu) kupujú ľudia ktorých by sme v našich končinách považovali za strednú triedu. V JAR robí Nissan Aprio MCV/Pick Up kariéru ako rozumnejšia alternatíva voči väčším a o mnoho drahším pickupom od VW či Toyoty.

Momentálne sa Dacii darí a Renault ju zahrnul do svojej stratégie ziskovosti.  Predaje Dustera síce klesajú, ale stále patrí medzi najpredávanejšie. V roku 2011 tvoril dokonca polovicu predaja. Prognózy sú aj napriek kríze pre Renault ružové. Veľké očakávania sú od nových modelov Lodgy, Dokker a generačnej obmeny Sandera a Logana. Treba pripomenúť, že doterajší úspech Logana sa stal labuťou piesňou pre Thaliu. Reanult nepočíta s novou generáciou Thalie a nahradí ju Renault Symbol. Označenie sa síce používalo pre pôvodnú Thaliu mimo Európy, ale nebude to nový model. Renault Symbol bude len preznačkovaný Logan.

Suma sumárum z Dacie sa stáva globálny hráč, s ktorým treba počítať a jej úspech neostáva bez odozvy. Návrat Datsunu ako lacnej verzie Nissanu, ktorý sa bude s najväčšou pravdepodobnosťou montovať v Rusku  je na spadnutie a francúzska sedanová ofenzíva dáva na známosť, že táto filozofia má niečo do seba. Otázkou je či sa ostatným automobilkám podarí dohnať stratu, alebo vytvoria novú filozofiu predaja či pohľadu na auto.

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

NDS priklepla Doprastavu zákazku bez súťaže, postaví privádzač do Žiliny

Združenie k výstavbe úseku diaľnice D1 Hričovské Podhradie - Lietavská Lúčka za 427,2 milióna eur si pribalí aj zákazku za 23,5 milióna.

EKONOMIKA

Firmy nutne potrebujú ľudí, z Ukrajiny im ich vláda dovoliť nechce

Richter hovoril o možnosti vpustiť na náš pracovný trh ľudí z tretích krajín.

EKONOMIKA

Právnici, ktorí radili pri predaji Eurovey a príchode Číňanov

Právnické firmy ukázali top obchody, pri ktorých radili.


Už ste čítali?